GuiGui a écrit :Euh ouais mais quoi ? un gosse n'arrive pas a assimiler que 2+2=4 ... les solutions sont :
Il redouble et on lui explique à nouveau en espérant que.
Il continue et va bien ramer l'année d'après quand on n'expliquera plus que 2+2=4 mais qu'on partira du principe qu'il connait pour apprendre 2x2=4, 2+2+2=6 et 4+4=8.
On le fait passer dans l'année supérieure et on met en place un encadrement différencié?
Ou, mieux, on n'attend pas juin pour dire "il ne comprend vraiment pas que 2+2 = 4" mais on met en place, directement, un dispositif pour faire en sorte qu'il comprenne?
Ce sera sans doute plus efficace qu'un an de plus de la même chose, selon la même méthode...
Quelques pistes:
Alternative Actions
Early identification (through assessment) for prevention and intervention is essential, whenever a student is struggling. Several school-based supports have been found to be effective in assisting children with educational difficulties. These include various reading programs, summer school and more direct instruction (teacher to student). Tutoring, well-designed homework activities and after-school programs have also been demonstrated to be beneficial. Other helpful strategies include encouraging parents to communicate regularly with the school and to become involved through attending student study team (SST) meetings, participating in training programs and exploring behavior management strategies if appropriate. Most important is to advocate for implementation of educational interventions that are supported by research first, continue monitoring the child's achievement trajectory, and then revisit the progress made. A coordinate system of comprehensive support services aimed at addressing the academic, socio-emotional, behavioral and psychological needs of the child will help promote healthy adjustment and achievement among children at risk for grade retention.
When weighing the pros and cons of a decision to retain or promote a student, it is critical to emphasize to educators and parents that a century of research has failed to demonstrate the benefits of grade retention over promotion to the next grade for any group of students. Instead, we must focus on implementing evidence-based prevention and intervention strategies to promote social and cognitive competence and facilitate the academic success of all students.
Et
http://www.nasponline.org/resources/pri ... %20WEB.pdf
(p. 13 surtout)
En français:
http://www.csaffluents.qc.ca/wsed/redoub.htm
6. Les solutions de rechange
Le redoublement peut s'avérer la meilleure solution pour un élève seulement si on a évalué les avantages et les inconvénients des autres solutions. Les caractéristiques organisationnelles qui ressortent le plus souvent dans les études sont les suivantes :
. classes dont les effectifs sont réduits; [on parle ici de réduire la taille uniquement pour les personnes à difficulté]
. enseignement plus individualisé;
. occasions plus nombreuses d'enseignement correctif;
. programme compensatoire en lecture et en mathématique;
. un regroupement des élèves selon lequel les classes sont ouvertes;
. tutorat par l'enseignant, par des élèves plus âgés, par des parents ou des pairs;
. techniques de motivation;
. extension des heures de classe;
. cours durant l'été.